Në fshat, një nga veprimtaritë
më të rëndësishme të vitit, deri në mesin e shekullit të 20-të, ishte shirja e grurit, ose “lëminjtë”. Anipse ishte një punë shumë e mundimëshme, nën rrezet
përvëluese të diellit të korrikut, që digjnin “si një saç mbi kokë”, fshatarët
e prisnin me një ngazëllim të fshehur. Fytyrat e tyre shprehnin atë kënaqësi,
siguri, prokupim e krenari të ligjëshme, që çfaq çdo njeri, në përfudimin me
sukses të një pune teje të rëndësishme e
të vështirë. Më së fundi, djersa dhe mundi gjithëvjetor, kurorëzohej e shpërblehej
tek madhësia e pirgut, ose “sorroit”, të
grurit në lëmë, për të mbushur hambarët, të pastruar, të larë dhe të dezinfektuar
me ujë të përvëluar.
Sigurimi bukës ishte mirqënie, mbijetesë, në të kundërt do të duhej “të mirrënin rrugët” për t’a gjetur. Kjo, do të ishte një punë edhe më e mundimëshme, rraskapitëse e cfilitëse. Jo pa çfaqur shenja zilie, apo xhelozi thuhej: “I mbushi hambarët plot”, për ata që kishin siguruar “të korra të mbara”. Këtyre llomotitjeve të dembelosura nuk u “vinte veshin” njeri, madje, atyre as që duhej t’i pyesje ”sa morrën”, ata thellë në ndërgjegjen e tyre bënin llogaritë, se sa muaj kishin të siguruar bukën, (zakonisht për 7-8 muaj) dhe për muajt e tjerë, duhej të mendonin se si do ta zgjidhnin: me misër, apo duhej blerë diku gjetkë.
Ndërsa tipat llafazanë, dembelë, pa indentitet, që siç i ka perifrazuar populli, “aq sa paça qejf për arë, le të kisha qe e farë”, nuk kishin as lëmë, as “bagëti e katandi”, dhe arat “i kishin lënë batall”, pa punuar, ose : “ i kishin bërë tamam, korrë e shirë tok në lëmë”. Kur mbaronin punët e në fshat behej dhe “bilançi”, për këta persona thuhej me qesëndi: “Lesh në lëmë”, do të thoshte se në lëmë nuk shiu grurin por asgjë, ose ndëri leshin për t’u tharë pas larjes. Në periudhën e diktaturës, nga xhelozia, cmira e urrejtja që kishin për njeriun e punës, këta punëtorë kokëulur, i etiketuan borgjezë, kulakë, çfrytëzues, etj. dhe si lanë të ngrenin kokën për më shumë se 50 vjet, të inspiruar e mbështetur nga qendrat antishqiptare dhe utpistave lindorë.
Në të vërtetë ky organizim familjar i punëve në bujqësi, ishte i trashëguar
e pasuruar brez pas brezi tek shqptarët, për të përballuar periudhat e vështira
të sundimeve dhe luftrat barbare që bëheshin në truallin e arbërve. Ky
organizim bujqesor në fakt, ishte një punë
e një mini ferme që u kishte bërë ballë kohërave teje të vështira, dhe me
siguri në kohë do të prefeksionohej, e mekanizohej ashtu si në të gjitha vendet e tjera të
Evropës.
Kjo traditë organizimi në bujqësinë shqiptare duhej të qe bazale dhe
udhërëfyes, por diktatura e shkatëroi, së pari duke denigruar, persekutuar dhe
burgosur ajkën e këtyre fermerëve dhe më pas duke ngritur kooperativat me 4-8
lek për ditë pune. Kjo, qe me pasoja të rënda për ekonominë shqiptare, pasoja
që i vuajmë dhe sot, dhe do ti vuajmë gjatë, për shkak të braktisjes masive të
fshatit. Eshte tej e vështirë për të rifilluar nga e para sot në zonat rurale
tashmë të boshatisura nga lënia pas dore e qeverive që e kane qeverisur këtë
vend.
Puna
në lëmë niste herët, me “ Yllin e Mëngjezit”, që ndriçonte si një llambushkë në
qiellin pus të errët. Lëmtarët rreshqisnin pa zhurmë nëpër rrugët e fshatit të
përgjumur por, jo pa u diktuar nga qentë vigjilentë që ndiqnin çdo lëvizjet jo
të zkonëshme në rrugët e fshatit, dhe me ham-hamet e tyre nga gardhet e shtëpive,
sikur të thoshin: mos u afro tek territori që unë mbroj. Ndonjeri edhe më trim
u dilte para e u zinte rrugën por lëmtarët ishin të përgatitur. Mbanin një hu
në dorë dhe qentë “trima” me ta parë zmbrapseshin duke u hakërruar, të ndjekur
nga korri ham- hameve të qenëve të tjerë në mbështetje të shokut të tyre.
Me të arritur tek lëmi zgjidheshin ligëtirat e shtronin dhematët si dhe mbrehnin qetë. Për të bërë lëmin duhej një pendë qe. Shpesh familjet kishin nga një ka dhe për t’a bërë një pendë duhesh dhe një tjetër, kështu bëheshin “sëmbër” me një familje në fshat, pra i jipnin qetë njeri tjetrit për t’a kryer këtë punë dhe jo vetëm qetë punës por edhe veglet e tjera që mund të duheshin për një lëmë si: lopatat, shoshat, dhromonët, tërkulët, etj., apo dhe paisjet e pendës së qeve si: zgjedhën, plisat, tevliqet, hostenin, pirinë, etj. Shpesh lëminjtë bëheshin dhe me kuaj dhe kjo ishte me produktive.
Qetë nisnin me përtim të vinin rreth strumbullarit të lëmit të nxitur nga ai që i ngiste duke u thirrur: Hyjaaa, haaj, ec balash, hoop lari, etj. Dy-tre të tjerë mblidhnin grurin me tërkul nga anët dhe hidhnin në mes të lëmit. Të lehurat e qenëve tashmë kishin pushuar. Nga lindja aty ku pritej të dilte dielli qielli dukej sikur po mirrte zjarr. Këndezët nga kotecet apo katonjet fillonin këngën e tyre solo, në garë me njeri tjetrin, për të lajmëruar një ditë të re. Ajëri i freskët shëndetdhënës, të nxirrte nga gjëndja e përgjumur dhe të shtonte energjitë për punët e ditës. Duke u preokupuar me këto punë dita fillonte të zbardhte pa u kuptuar. Sa dielli kishte puthur majat e maleve në brinjat e thepisura dhe çerçemet e lartë, rreth e rrotull fshatit, niste kori birbilave këngëtarë, i thëllëzave me zë të qëruar, dhe me pas me daljen e diellit ndonjë ,“kuko” dhe turro e vetmuar e mbyllnin këtë koncert. Kur “dielli të kish shkuar dy hosten” , e fillonin të thumbonin trupin rrezet përvëluese, njerëzit vendosnin kapelet ose mbrojtëset e bardha për t’u mbrojtur nga rrezet dallëdisëse të diellit.
Lëminjtë bëheshin dhe me kuaj. |
Mbas 3-4 orësh nga mbrehia e pendës së qeve fillonin me anë të tërkulëve të seleksjononin e të hiqnin kashtën nga pjesa e sipërme e dhematëve të shtruar në lëmë. Kashta me ararë ose çarçafë transportohesh ne kasollet e kashtës për t’a ruajtur për dimër si ushqim, zaire për bagëtinë. Zakonisht njerëzit që mirreshin me nxjerrjen e kashtës jashtë lëmit ishin më të specjalizuar për lëminjtë. Më pas qetë i zbrenin të bënin një pushim dhe u hidhnin diçka për të ngrënë në ndonjë hije, për të bërë kthimin e lëmit. Pjesa e poshtëme e duajve të lëmit nxirrej sipër dhe përsëri vazhdonte shirja pér 2-3 orë të tjera deri në përfundimin e lëmit ku të qe hequr e gjithë kashta.
Gjat kësaj
kohe kishte ardhur dhe dreka e lëmtarët duhet të hanin diçka si dhe për t’u
çlodhur pak e për të marrë forca të reja.
Dreka mund të ishte një byrek me qumësht, qollopitë, sallatë me domate,
dhallë e ftohtë për t’u freskuar, po dhe gatime të tjera. Si fruta mund të kishte shalqi ose pjepret e parë. Shpesh kjo drekë bëhesh gosti nga të afërmit
e familjes lëmtare.
Pas kësaj
riniste puna përsëri, duke mbrehur qetë edhe për pak kohë sa të shiheshin edha
ata pak kallëza që kishin mbetur. Në përfundim të kësaj pune zmbreheshin qetë dhe lëshoheshin në kullotë. Gruri me tërkulë, dhriale e lopata druri mblidhesh
në një tog rreth strumbullari të lëmit. Pastaj fillonte hedhja në erë për të
larguar bykun(glumet). Në se kishte erë kjo punë bëhej më e thjeshtë. “Lëmi do
erë “ përsëritej shpesh nga lëmtarët. Me tej sipas një radhe me dhromona,
shosha largoheshin dhe farërat e barërave të këqia, balta e mbeturinat e tjera.
Kështu kokërat e grurit ishin të pastra dhe transportoheshin për në hambarët, vëndi ku ruhesh gruri.
Përgatiti
K. Mosko
Një Lëmë në fshatn Selckë, Gjirokastër. Dallohet se në afërsi të lëmenjëve mbilleshin pemë me kurorë të lartë per hije. |
Një lëmë në Përmet siç dalloket mirë ëshë ndërtuar në njé bregore ku fryjnë erërat. |
|
K. Mosko