Novelë nga: Fiqri SHAHINLLARI shkrimtar
Fiqri Shahinllari |
-Tungjatjeta!
Ato
u shmangën dhe vazhduan të shikonin drejt ballkonit ku fliste Papa. Ai u doli
përsëri përpara. Ato ndjenë bezdi dhe u larguan pak më tutje.
-Nuk
po më njeh moj Margaritë?-foli përsëri burri.
Margarita
u shtang. Zëri iu duk si i njohur për veshët e saj.
-Jo,
nuk të njoh. S'të kam parë kurrë.
-
Je e sigurtë?
Margarita
e vështroi përsëri, mjaft e bezdisur.
-Jam
Filipi. Jetoj e punoj prej kohësh në Australi. Ky i vogli është djali im.
Margaritës
iu drodhën gjunjët. Filipi?!
-Vërtet
nuk më njeh? Kaq shumë paskam ndryshuar? S'të kujton asgjë kjo kurorë
dafine mbi kokën time, pale fytyra?
-Ç'ne
kurora të më kujtojë gjëra?-u përgjigj Margarita me fytyrë të zverdhur si
ftua. Në fakt asaj i kujtohej që ç'ke me të Filipi dhe kurora. Bile me
hollësi...
-Kjo
kurora e sotme ndodhet në kokën time se e kërkon rasti i kësaj dite. Ajo e
dhjetë vjetëve më parë kur bisedonim në shkallët e amfiteatrit antik ishte në
kokën time kastile për ty sepse kujtoja se do të triumfoja me dashurinë time
karshi zemrës tënde . Por më ndodhi si Apollonit....E di ti Margaritë se ka një
lule me emrin tënd?...
E dërrmuar nga e papritura, Margarita flakëriu sytë nga djali i vogël të
cilin Filipi pasi tha fjalët e fundit e mori për dore dhe të dy u tretën në
thellësi të turmës së njerëzve....Teuta, u shastis fare nga ky dialog, vuri re
se fytyra e shoqes së saj kishte marë ngjyrën e lulekungullit. Nuk duroi
dhe e pyeti:
-Të
lënduan ato fjalë të atij palacos vagabond moj të keqen motra?
-Nuk
është vagabond, as palaco nuk është. Është njeri i mirë por i padurueshëm.
Shumë i padurueshëm. Ja, e pe? Edhe në këtë rast ai iku shpejt! Pseee? Pse nuk
qëndroi edhe ca me tepër?- Pyeste këshu Margarita dhe ishte kaq e tronditur sa
as vetë nuk e kuptonte nëse kërkonte përgjigje nga shoqja apo nga vetja.
Ajo fliste me ndërprerje, jo rrjedhëshëm, për shkak të ngashërimit."Ah moj
Teuta ime.... sa e padrejtë është bota, sa i papritur dhe i
...pamëshirshëm është... ndonjëherë fati! ..Nuk ka rënë rasti të tregoj
një pjesë fare të shkurtër të jetës sime studentore-foli me ngashërim
Margarita.
-Si
kështu? Jemi shoqe dhe mbajmë kaq të fshehta!?
-Eh,
moj motra ime, mendimet tregohen, ndjenjat e dashurisë jo. Megjithatë, unë ia
tregova të fshehtën, sa qe akoma e nxehtë, vetëm shoqes sime të ngushtë,
Zyhrasë me origjinë nga Kosova, atëhere, dhjetë vjet më parë. I tregova asaj
sepse më dukej sikur lehtësoja veten. Ke qejf të tregoj pak nga kjo
histori e shkuar?
-Nuk po më durohet-u përgjigj Teuta.
-Shkojmë gjëkundi të hamë nga një akullore...
*
* *
Margaritës iu feks sakaq kujtimi i dhjetë
vjetëve më parë...
"Ishim të dy studentë.Unë studioja
për Gjuhë e Letërsi. Filipi për Historinë e Lashtë. Ai më dashuronte.
-Po ti?-ndërhyri sakaq Teuta.
-S'di ç'të them. Nuk e kuptoja veten.. Një
ditë më ndoqi deri në Amfiteatrin antik të Butrintit ku me shoqet e shokët e
klasës po bënim ekskursionin e programuar. Nuk di si e qysh Filipi kishte
rregulluar "pizgat" për të ardhur me klasën tonë. Atë ditë atje
kishte shumë turistë nga bota. Gjeti rastin kur unë isha paksa e vecuar
nga shoqet e shokët e klasës dhe m'u afrua. Mbi kokë kishte vënë një kurorë me
degë e gjethe dafine tëpkë si sot. Më tha duke vënë dorën mbi kurorë:
-Dashuria ime do të triumfojë mbi refuzimin tënd.
Dafinat janë shenjë triumfi e lavdie.
Nuk e përmbajta dot veten dhe ja shkrepa
të qeshurës.
-Pse qesh?-më tha-Nuk e di historinë e dafinës?
-Nuk e kam dëgjuar ndonjëherë.
-Degjoje, pra, nguli këmbë ai dhe u afrua më
shumë pranë meje. Nisi rrëfimin....
.....Shumë e shumë kohë më parë, në lashtësi,
toka e sotme quhej Gjea. Kjo ishte perëndia e parë që u shfaq prej boshllëkut
të krijuar nga kaosi i gjithësisë. Prej Gjeas lindi Urani, domethënë
qielli. Filozofët e lashtë e quanin Gjean qendër të Universit. Perëndia Gjea na
kishte vajzë “Të Bukurën e Dheut”. Ajo ishte Nimfë, domethënë Hyjni e
ujit apo e maleve, e ngjajshme si Zanat apo Shtojzavallet tona. Nimfa ishte e
bukur, peri në fytyrë e në trup. E tillë, e
bukur e fisnike ishte edhe në shpirt. E ëma e donte aq shumë sa kishte vendosur
ta bënte të përjetëshme. Ajo do të rronte sa do të jetonte vetë Gjea, nëna saj.
Kur kishte lindur e kishin pagëzuar me emrin Dhafni. Matanë detit e quajnë
Laurus Nobilis. Sidoqoftë emir, atë e therrisnin “E Bukura e Dheut”. Një
ditë prej ditësh Dhafnisë na i paskan vajtur sytë tek një djalë i pashëm dhe
azgan. Ai ishte brun, syshkruar. E quanin Mesdhe'. Dhafnia, me një të parë
djaloshin, kishte “rënë brenda”, e kishte zënë “sëmundja” e dashurisë.
-Pse e quan semundje? -e pyeta unë Filipin.
- Sepse “sëmundje” është., moj Margarita. Të kap zemrën, të
rrëmben mendjen.
-Sa vjeçe ishte e Bukura e Dheut kur ra në dashuri?
- Aq sa je ti sot.
Qesha me shpirt e thashë:
-Vazhdo, vazhdo!
Në të njëjtën kohë të
Bukurën e Dheut me emrin Dhafni e dëshironte zemra e zhuritur e Apollonit. Ky
djalë nuk ishte dosido. Ishte i biri i kryeperëndisë Zeus që matanë detit e
quajnë Jupiter. Apolloni kishte një nënë, për kokën e nënës. Ajo quhej Leno, e
dashura e Zeusit, po jo gruaja e tij. Motra e tij binjake ishte
Artemisa. Vetë Apolloni ishte perëndia e Diellit, bukurisë, mjekësisë, arteve,
muzikës, frymëzimit. Mirëpo, do ti?,e bukura e Dheut na e paska refuzuar
kërkesën e Apollonit që ajo të bëhej gruaja e tij. Apolloni ishte këmbëngulës
në dashurinë e pakufishme për Dhafninë. E ndiqte pas kudo ku ajo shkonte.
Një
ditë pranvere, e diel ka qënë , Apolloni tok me motrën e vet Artemis dolën për
shëtitje kodrave e fushave. Mos harroj të them se Artemisën i ati e kishte
emëruar Hyjni që të kujdesej për natyrën, gjuetinë, kafshët , bimësinë, hënën.
Në disa vënde të tjerë Artemisën e quajnë Dianë. Dhe kështu, motër e vëlla, ec
e ec, ec e ec, duke u kënaqur me dritën e ditës e gjelbërimin e pa anë. Sapo kishte
lindur Dielli. Qielli po përflakej nga lindja e horizontit. Drurët e pyjeve
ishin mbushur me fletë të gjelbërta. Bari jeshilonte fushat, lulet qëndisnin
kodra e lugina, fusha e livadhe, zogjtë cicëronin nëpër degë. Flladi i erës
kundërmonte aromë pranvere. Në këtë sfond të bukur natyror bisedonin e
kënaqeshin vëlla e motër. Mirëpo, rrjedhën e bisedës ua ndërpreu, befas, një
pamje tjetër. Nga pylli doli një sorkadhe e bukur e cila vraponte e alarmuar.
Pas sorkadhes vraponte kupthi një tigër me krifën e qafës të acaruar, ngritur
lart. Ai ishte ngritur në mëngjez dhe kërkonte mish për ushqim. Po atë mëngjes
edhe sorkadhja kuqalashe kishte dalë të kulloste bar e gjethe. Tigri e kishte
pikasur gjahun e vet, sorkadhen, dhe iu sul ta ndiqte. Sorkadhja ndjeu rrezikun
dhe ia dha vrapit me të katra sikur ta kishte kapur zekthi. Ajo ik, tigri ndiq.
Sorkadhja ik e grabitqari ndiq në fushën mbuluar dyst me bar e shkurre.
Apollonit i erdhi keq për sorkadhen që ikte e ikte me vrap për të shpëtuar nga
dhëmbët e mprehtë e të tmerrshëm të kafshës egërsirë e grabitqare. Nga ana e
tij tigri ike e ikte kupthi për të kapur sorkadhen. Cila kafshë do të fitonte
në këtë betejë për jetë a vdekje? Kuptohet. Kush do t’i rezistonte lodhjes. I
bënte këtë pyetje dhe i jepte përgjigje vetes Apolloni dhe zemra iu ndrydh.
Motra e vet kuptoi gjendjen dëshpëruese të vëllait dhe i tha:
-Mos u ligështo, o vëllai im Apollon! Si tigri ashtu edhe
sorkadhja kanë të drejtë. I pari lufton që të mos ngordhë nga uria, kërkon të
jetojë. E dyta përpiqet, me mish e me shpirt, të shpëtojë nga dhëmbët e
kthetrat me thonj të mprehtë si maja thike prej çeliku të tigrit egërsirë dhe
të vazhdojë jetën e saj. Kështu e kërkon rregulli i mistershëm i Gjithësisë, i
Universit. Po unë, si Hyjni e gjuetisë që jam, për hatrin tënd do ta shpëtoj
sorkadhen..
...Këtu Filipi e ndërpreu pak rrëfimin për të më futur mua, sic
tha, në relitetin e ditës sepse ai vuri re që unë po dëgjoja e
dalldisur dhe e habitur. Tha:"Se, ta dish ti moj Margaritë, motra e
Apollonit kishte vizion yllor"
-E shpëtoi Artemisa sorkadhen?-pyeta.
-Jo.
-Pse?
-Sepse u fut në mes
djalli, shejtani, që u shfaq në formën e një plake fytyrëfishkur e
hundëkropallë, e dobët kockë e lëkurë, veshur me manto të zezë, e krrusur, me
shkop në dorë. Ajo thirri pas shpinës së Apollonit dhe Artemisës. Kjo ktheu
kokën pas. Ç’të shihte? Një grua xhinde, veshur tebtil si e rreckosur që i
bënte shënjë Artemisës për t’u afruar te ajo. Dhe vajza u afrua te djalli grua.
Apolloni nuk e vuri re. Ai vazhdonte të ndiqte, i përpirë i tëri, duelin në
vrapim për jetë a vdekje midis tigrit dhe sorkadhes. Por, fati deshte që, edhe
ky të mos e ndiqte deri në fund spektaklin tragjik të dyluftimit të kafshëve.
Nga pjesa perëndimore e një kodre të vogël, afër pyllit, sapo doli në majë të saj
e Bukura e Dheut, Nimfa Dhafni. Ajo po vraponte e alarmuar duke thirrur
në ndihmë të sorkadhes. Sepse edhe ajo e kishte parë skenën tragjike nga një
vend tjetër ku kishte shkuar për çlodhje e meditim. Apollonit i iku mëndja e
kokës. Harroi motrën. Zhvendosi vëmëndjen nga skena vrapuese e sorkadhes
ndjekur nga tigri dhe u sul drejt të Bukurës së Dheut. Donte ta kapte, donte ta
rrëmbente për grua, morpo qoft edhe me forcë. Mjaft kishte duruar të lëngonte
prej dashurisë që kishte për Dhafninë. Dhe filloi ta ndiqte edhe ky me vrap
Dhafninë. Ajo ik e ky ndiq, ajo ik, ky ndiq. Disa barinj që kullosnin dhitë në
pyllin për karshi, shikonin me keqardhje poshtë në luadhe e lëndina ndjekjen e
frikëshme të tigrit për të kapur sorkadhen dhe ja, po shikonin të habitur një
ndjekje tjetër të një burri të fuqishëm me trup atleti për të kapur një vajzë
të ajthme e të brishtë. Çudia e barinjve u shumëfishua kur
dalluan Apollonin dhe Dhafninë. I njihnin ata, por nuk dinin arsyen e
këtij dyluftimi në vrapim. Por më tepër barinjtë u habitën kur panë se, nga
thirrjet e Dhafnisë: “Tigriii, tigriii”, kafsha e egër u çakërdis dhe u hutua.
Tigri u ndal. Në gojë mbante qafën e sorkadhes. Trupin e saj e kishte hedhur
mbi kurriz ashtu siç hedhin njerzit xhaketën e palosur në njërin sup. I kishte
ngulur dhëmbët e tij në fytin e saj prej nga kullonte gjaku në lëndinë. Si
duket, tigri u tremb dhe hapi gojën. Sorkadhja e ndjeu veten një çast të lirë,
përfitoi nga rasti dhe ia dha vrapit ashtu e plagosur…Egërsira nuk po e
mblidhte veten...
....Erdhi
një moment kur e Bukura e Dheut, Dhafni, u lodh. Apolloni e kapi me krahët e
tij të fuqishëm dhe nuk ngopej së pari. Filloi ta përqafonte e ta puthte. Në
buzë ndjeu shijen e kripur të djersës së saj që i rridhte në faqe e në gushë.
Sytë i kishte me lot. Ajo nuk donte të dëgjonte përgjërimet e betimet e
Apollonit. Dridhej si një zog në krahët e tij muskulozë. Dhe ja, lëshoi një
thirje sa kishte në kokë, një klithmë buçitëse për të kërkuar ndihmë. Befas, u
dëgjua një uturimë, një zhurmë e frikshme. Nën këmbët e Apollonit dhe të
Dhafnisë u hap dhe u ça Toka. Gjea, nëna e vajzës, ishte alarmuar nga klithma e
së bijës. Hapi krahët e saj dhe e rrëmbeu në gjirin e vet. Apolloni u tremb dhe
u dëshpërua jashtë mase. Ishte para një fenomeni natyror që jo vetëm nuk e
kishte hasur ndonjëherë, por as kishte dëgjuar për një gjë të tillë. Ai mbeti i
shastisur. Dhe thirri:
-Medet, medet. Ç’më gjeti mua të ziun! Ma përpiu Dheu të Bukurën e
Dheut.
Lëshoi këtë duf
dëshpërimi të thellë Apolloni dhe u ul në gjunjë në vendin ku u zhduk e dashura
e tij e bukur. Filloi të qante me lot ngashërimi. Lotët e tij njomnin tokën.
Dielli iu lut qiellit që ta ndihmonte perëndinë e tij, Apollonin, për ta kaluar
fatkeqësinë që e kishte pllakosur me sa më pak dhimbje. Qielli nuk ia prishi
Diellit dëshirën. Sytë e qiellit filluan të derdhnin lot. Shiu që vinte nga
lart përzihej me lotët e djalit këtu poshtë. Kur ç’të shihje? Në vendin ku
e Bukura e Dheut u zhduk, filluan të buisnin skallonj të njomë, të blertë
të një bime që vazhdonte të rritej nën vëzhgimin e habitur të Apolllonit. U
rrit e u rrit deri sa u bë një shkurre tre metra e lartë. U duk se ndaloi
rritja por nuk qe e thënë. Rritja vazhdonte. U arrit deri në lartësinë
dymbëdhjetë metra dhe pastaj ndaloi. I shastisur krejt, i mërzitur dhe i
mbushur me mllef inati, Apolloni këputi një degë nga kjo bimë e çuditëshme dhe
po e vrojtonte. Ndjeu aromë të këndëshme që nuk e kishte patur deri atëhere
asnjë lloj parfumi nga bimët e tjera. Gjethet i kishte të forta , heshtake dhe
të lëmuara që të krijonin përshtypjen se ato rrëshqasin në duar ashtu siç i
rrëshqiti nga duart Dhafnia e tij e dashur. Në moment, iu drejtua degës që e
mbante në duar dhe i thirri: “Dhafni! Dhafni! Ti u transformove në pemë me
gjelbërim të përhershëm, që do të rrosh sa të jetë kjo tokë. Ti u transformove,
u ndryshove por edhe unë do të ndryshoj emrin. Nuk do të quaj Dhafni por
Dafinë! Dafinë fisnike”. Pastaj degën e bëri kurorë dhe e vendosi në kokën e
tij të bukur....
...Akoma
pa e vendosur mirë kurorën në kokë, kur, nën këmbët e tij dhe nën degët e pemës
dafinë, u platit e llangosur me gjak në qafën e hollë sorkadhja kuqalashe, që
sapo kishte shpëtuar nga dhëmbët dhe kthetrat e mallkuara të tigrit. Nga goja e
saj dilte shkumë e bardhë përzjerë me gjak. Ajo kishte bërë përpjekje të mëdha
për të ikur me vrap por, për shkak të rrjedhjes çurkë të gjakut, forcat i
kishin shterur dhe ja tek jepte shpirt pranë Apollonit dhe bimës fisnike
dafinë. Dielli kishte marë tatëpjetën e rrugës drejt perëndimit. Sorkadhja
ktheu kokën nga perëndimi i diellit. Nga sytë e saj pikonin lotë hidhërimi dhe
dhimbjeje. Apolloni e mblodhi veten. U trondit për të dytën here atë ditë. E
harroi për një çast plagën shpirtërore që i shkaktoi humbja e të Bukurës së
Dheut Dhafni dhe po merej me sorkadhen e shtrirë që po qante. Ajo qante po sytë
nuk i kishte të venitur. Përkundrazi, ata ishin si thëngjij të ndezur. “Kjo do
të thotë se kafsha e gjorë lufton akoma me vdekjen” - mendoi në ato momente
Apolloni-kjo do të thotë se zemra nuk ka pulsimin me ritmin e zakonshëm, por
ama nuk ka pushuar. Duhet ndihmuar për ta aktivizuar zemrën” Së pari, grisi
mëngën e këmishës dhe me të lidhi plagën në qafë. Rrjedhja e gjakut pushoi. Por
sorkadhja rrinte shtrirë me lot në sy. Nuk lëviste as këmbët, as kokën. Atëhere
Apolloni iu drejtua për ndihmë babait të vet, Zeusit, që është i plotfuqishmi i
qiejve dhe i çdo gjëje në atmosferë e në Tokë.. I ati, sakaq, dërgoi një rrufe
shkreptimtare e cila ndezi një zjarr në kaçuben aty pranë. Apolloni shpejt
këputi një degë tjetër nga pema e dafinës dhe e afroi te zjarri. Në degën që
digjej u formua një lëndë ngjitëse, si biçim pomade. Apolloni e mori pomadën
nga dega e dafinës akoma të nxehtë dhe e vendosi në plagën e qafës së
sorkadhes. Për habinë e tij, sorkadhja e gjorë pas tri minutave, filloi të
lëviste veshët. Dha shënja jete. U shërua…Sapo
Apolloni mjekoi qafën e sorkadhes, mbrriti motra Artemis.
-Po ti ç’u bëre, nga humbe kështu?-pyeti vëllai motrën.
-E humba mëndjen pas një shtrige. U gënjeva dhe ktheva kokën
prapa. Humba nga sytë tigrin gjakatar që ndiqte sorkadhen e gjorë. Dëgjo këtu,
o vëlla! E keqja të vjen e të pengon shpesh herë
jo ballas por prapa, pas shpine.Mos u gënje të kthesh kokën pas, por mbaji sytë
drejt objektivit, atje ku kërkon të arrish. Mos humb kohën duke parë andej,
këtej por drejt, përpara.
Në këto muhabete, sorkadhja u ngrit në këmbë. Filloi të lëpijë
duart e Apollonit dhe gjethet e dafinës.
-Ua, uauu, sorkadhja kuqalashe! Si kështu? Paska shpëtuar nga
thonjtë e egërsirës pa ndihmën time si Hyjni e gjuetisë që jam?-pyeti e habitur
Artemisa.
-Shpëtoi, shpëtoi. E mjekova me melhemin që nxori dega e kësaj
bime fisnike-u përgjigj vëllai jo pa krenari.
-Pse nuk thua që kjo bimë, përveç bukurisë trupore, paska edhe
veti mjekuese? Habitem se si nuk më ka rënë rasti të shikoj një bimë të tillë
deri tani në të gjithë vëndin tonë! Si quhet?
-Dafinë. E quajta unë në shënjë dashurie që kisha për të Bukurën e
Dheut, Dhafninë. Kur ti u ktheve prapa, unë pashë Dhafninë e bukur që ikte me
link dhe bërtiste: “Tigriii, tigriii, po ndjek sorkadhen!” Ajo vraponte drejt
kafshëve për të shpëtuar sorkadhen fatkeqe. Sa e pashë, u sula drejt saj.
Vrapova. Ajo ikte. U lodh. E arriva dhe e kapa. Ishte duke bërtitur: “Tigriii,
tigriii, po ha sorkadheeen!” Zëri i saj tingëllues ushtoi në luginë. Hodha sytë
tutje, ku bëhej dueli vrapues midis tigrit dhe sorkadhes. Më tutje vura re disa
çobenj me krrabë në dorë që, me sa kuptova, ndiqnin me ankth tigrin dhe
sorkadhen në dyluftim për jetë a vdekje dhe donin ta shpëtonin. Ata më shikonin
edhe mua tek ndiqnja me vrap Dhafninë time. Më tutje nuk e mora vesh se ç’u bë
pasi ndodhi një fenomen i llahtarshëm. Në momentin që kapa Dhafninë dhe ajo po
thërriste, nëna e saj,Gjea hapi krahët dhe ma rrëmbeu, e futi në gjirin e vet,
poshtë, në thellësi ja këtu ku jemi ne. Sapo u zhduk e bukura nimfë Dhafni,
doli kjo bima e fisëshme që kemi para syve...
-Oh, vëllai im i
dashur! Gjithsesi ti e meriton këtë kurorë me degët e kësaj bime që ke vënë në
kokë. Ti, vëllaçkua im, që komunikon me Diellin jetëdhënës e me qiellin, me
zogjtë e bimët, me tokën me male e fusha, lumenj e dete e, me lejën e babait
tone të gjithfuqishëm e të madhërishëm, Zeusit, bën shiun e dëborën, vapën e
freskun ja që nuk bëre dot për vete te bukurën Dhafni. Po mos u mërzit. Nuk ke
faj. Zemra e njeriut është shumë më e thellë nga sa e pandehim neve. Zemra e të
dashurës tënde do të jetë taksur për ndonjë tjetër...
-Ke
të drejtë motërza ime e mirë, e dashur dhe e mençme. Si Hyjni edhe e gjuetisë
që je, e ke “gjuajtur”me të vërtetë synimin e zemrës së Dhafnisë. Ajo
dashuronte Mesdherin....
* * *
…Deri këtu unë dëgjoja me gojën hapur atje në
shkallët e amfiteatrit. U magjepsa nga rrethanat e ngjarjes dhe nga rrëfimi me
ngjyra të ndezura të Filipit. Në një moment kur Filipi piu ujë nga shishja e
tij, nuk durova dhe pyeta:
-Filip, vërtet, ç’u bë me Mesdherin, djaloshin brun e syshkruar?
-Ai, Mesdheri, e mori nuse Dafinën. Më pëlqen që, këtej e tutje,
ta quaj Dafinë, me emrin që e pagëzoi Apolloni e jo Dhafni. U martuan dhe
i vunë vetes detyrën Yllore që fëmijët e tyre, farat që prodhonte Dafina t’i
shpërndanin nëpër vendet e ngrohta dhe afër detit, afër babait te saj
Poseidonit që është perëndi e Detit. Poseidoni dhe Gjea kishin edhe nje djalë
me emrin Ante i cili kur kishte këmbët në tokë nuk e mposhtëte askush, sado
fuqi që të kishte kundërshtari i tij. E mundi Herakliu kur e ngriti lart duke e
shkëputur nga nëna Gjea, toka. Nga martesa e Dafinës me Mesdherin u lindën
shumë fëmijë. Fëmijët e tyre u martuan dhe lindën fëmijë të tjerë duke shtuar
fiset dhe gjinitë. U bënë nja pesëdhjetë gjini të tilla me njëmijë lloje. Të
gjithë llojet janë me gjelbërim të përjetshëm, dimër apo verë qoftë. Por emrat
e dafinës ndryshojnë sipas vëndeve ku ajo rritet. Diku e quajnë Dhafnë, diku
Luri, Defn por më shumë njerëz e quajnë Laurus Nobilis, që në latinisht kumbon
shumë bukur e që do të thotë dafinë fisnike. Dhe, me që latinët janë fise më
të mëdhenj e më të përhapur se fiset e tjerë, kjo
bimë quhet kudo Laurus Nobilis. Por hë për hë, për lehtësi
shpjegimi ne le ta quajmë Dafinë. Po shpejt ma bëre këtë pyetje
Margaritë. Mos vallë u mërzite? Nuk do të vazhdoj më tej?
-Ç’thua mo Filip? Mos bëj shaka. Mua më përpiu të tërën rrëfimi
yt. Prandaj, të lutem vazhdo-u përgjigja unë.
-Ku e lamë rrëfimin?
-Te biseda motër e vëlla.
-Ë, po. Motra Artemis, e mori vesh që Dafina e rrëmbyer në gjirin
e s'ëmës do të thoshte se ajo u martua me Mesdherin, me atë që donte zemra e
saj. Artemisa nuk mbajti mëri, nuk u zemërua me këtë bimë të çuditëshme.
Përkundrazi, si Hyjni edhe e natyrës dhe e bimësisë që ishte, ajo e bekoi
dafinën dhe, gjithashtu, e inkurajoi vëllanë e saj për ta mbajtur në kokë
kurorën me degën e gjethet e saj të gjelbërta. Sepse, Apolloni nuk ishte vetëm
perëndi e Diellit, bukurisë, mjekësisë por edhe e trimërisë, arteve, muzikës,
muzës. Sipas shëmbullit të Apollonit, më vonë, do të
vlerësoheshin strategët e dalluar ushtarakë, piktorët e shquar, artistët,
poetët, dijetarët, fituesit e garave olimpike. Në shënjë nderimi për veprat
këtyre njerzve të shquar u vinin solemnisht në kokë kurora dafine. Ata edhe sot
quhen persona të lauruar edhe pse nuk u vihet kurora në kokë. Vetë emri apo
mbiemri: “Lauruar”, “Laurant” do të thotë i kurorëzuar me degë Lauris Nobilis.
Ky emër latinisht do të thotë i kurorëzuar me degë dafine. Kështu,
Apolloni vërtet humbi një dashuri por prej dhimbjes së saj fitoi një
simbol të përjetshëm për njerzit e zotë e të talentuar të fushave të ndryshme
të jetës, fitoi Lauris-in, simbolin e fitores e të lavdisë.
-Që këtej besoj ka zanafillën edhe kurora me degë dafine mbi kokën
e Dante Aligerit e të Petrarkës-i thashë unë Filipit-Kam parasysh portretin e
tyre nëpër enciklopedi të ndryshme.
-E vërtetë-pohoi Filipi-por historia e kurorës është më e
herëshme, që kur Apolloni vrau në Pythion Pitonin, hyjniun me trup
gjarpëri i cili mbronte qendrën e Tokës. Që na viti 776 p.e.re
për nder të këtij veprimi, një herë në katër vjet organizoheshin lojrat e
ashtuquajtura, pitonike, pararendëse të lojrave Olimpike. Fituesit në muzikë e
në vjershërim shpërbleheshin me një kurorë dege e gjethe dafine. Më vonë
Pythoni u quajt Delf ku ishte orakulli më i rëndësishëm i botës
greke...
...Mua moj Teuta po me rrëmbente aq shumë tregimi sa nuk po vija
re qe koha po fluturonte dhe shoqet po ma bënin me shënjë për të shkuar në
autobus sepse do të shkonim në hotel për të kaluar natën e të nesërmen do të
ktheheshim në Tiranë. Dëgjova emrin Delf dhe nuk m'u durua pa thënë dicka
që kisha lexuar diku:
-Di gjë ti Filip për sentencën e shkruar në gurin e varrit të
filozofit Gilon, aty në tempullin e Delfit, që thotë:"Njeri njih veten tënde'? Me që ra
fjala, ti e njeh veten?-bëra këtë pyetje pa takt dhe e kuptova se faqet e mia
duhet te kishin marë ngjyrën e purport.
- Besoj se përderisa filozofi paska dhënë këtë këshillë, them se
as unë, as ti, as njeri tjetër nuk mund ta njohë veten plotësisht. Mbase lypsen
opnionet e të tjerëve për ta njohur veten cdo njeri. A të vazhdoj?-tha ai. Unë
e miratova duke e ftuar të ecnim drejt autobuzit. Qëndruam panë e pranë në
sedilet e autobuzit i cili mori rrugën për në Sarandë. Filipi
vazhdoi me pasion rrëfimin:
-Mua më bren kurioziteti për të mësuar shkakun e vrasjes së
Pitonit nga ana e Apollonit. Mos vallë i duhej marë haku Tokës që
përpiu nimfën Dhafni dhe e shndrroi në pemë? Pitoni mbronte qëndrën e Tokës pse
nuk e ndaloi këtë përthithje? Ka shumë mite e gojëdhëna për shkakun e vërtetë
por më e besueshme është njëra prej tyre...Pitoni ishte biri i Zeusit dhe
i Heras. Atë e dërgoi Hera të ndiqte Lenon shtatzënë dhe ta
ndalonte të lindëte. Lenoja, më duket se ta thashë qëparë, ishte e dashura e
Zeusit por jo gruaja e tij. Zeusi e kishte lënë atë shtatzënë. Mirëpo Pitoni
nuk mundi të bëjë gjë. Kështuqë Lenoja lindi binjakët Apollon dhe motrën
e tij Artemisa. Që kur ishte katër ditë Apolloni jepte shënja se do të
bëhej burrë i fortë në të ardhmen. Ishte i vogël kur mori vesh
nga e ëma grackën që Pitoni, vëllai i tij nga babai, i
kishte ngritur Lenos. U inatos. Kur u rrit farkëtari Hefest i dhuroi
Apollonit një hark prej argjendi e një tufë shigjetash prej ari. Me këtë mjet
luftarak Apolloni vendosi të hakmerrej ndaj Pitonit me trup gjarpëri. Shkoi te
guva ku jetonte Pitoni. Ky i doli përballë. I egërsuar. Tentoi ta godiste por
Apolloni ishte më i shpejtë dhe e qëlloi me shigjetë drejt në ballë. Pitoni
lëshoi ulërimën gjëmimtare sa u tund tërë mali Parnas. Dhe vdiq. Atëhere
Apolloni me një vegël muzikore ia mori këngës për fitoren. Nga ky moment
Apolloni u quajt edhe Perëndia e Muzikës. Më pas ai mori trupin e Pitonit dhe e
varrosi në shpatin e malit Parnas. Në atë vend ai ndërtoi tempullin e Delfit.
Sipas ligjit të malit të Olimpit Apolloni kishte nevojë të
pastrohej pasi kishte kryer vrasje. Për këtë Zeusi e urdhëroi të krijonte
lojrat Pitiane të Delfit ku konkuronin sportistë, poetë dhe muzikantë.
-Mjaft me vrasje, të lutem Filip-e ndërpreva unë. Di ndonjë
gjë më shumë për kurorën e Dafinës në kokën e Dante Aligerit e të
Petrarkës dhe e të tjerëve?
. Di, di por po i afrohemi hotelit dhe ti do te flesh
me shoqet. Neser do të ikni. Unë do të qëndroj ca ditë tek tezja ime që e kam
këtu në Sarandë. Vetëm po të them që vërtet ata dy poetët klasikë e te
mrekullueshëm morën kurorë dafine por e di kush ka qënë shkaku?
-Nga ta di?
-Shkaku ka qënë dashuria e pakufishme për dy femra. Për Danten
Beatricja dhe per Petrarkën Laura. Ky i fundit shprehu pasionin e
shpirtit në lirikat e tij të famëshme për Laurën, të dashurën e tij
platonike...
Autobuzi arriti në hotel. Zbritëm një e nga një. Zbriti edhe
Filipi. Më tha: "Bëfsh natën e mirë e pafsh ëndërra të bukura që t'u
bëfshin realitet. Ndonjëherë tjetër do të tregoj se si e pësojnë ata njerëz që
refuzojnë dashurinë e sinqerte.Është në vazhdim të historisë që sapo të
rrëfeva. Natën." Dhe iku nëpër muzg.
Pas
nja pesë ditëve unë e pashë me bisht të syrit Filipin në koridorin e
ndërtesës ku janë dy fakultetet: I Gjuhës dhe ai i
Historisë. Ti e di Teuta. Iu afrova gjoja si padashje. Ai po më kërkonte me sy.
M'u afrua. Unë atë desha. Më propozoi takim pas dite. Shkuam te Shën Prokopi
si i thoshin, fshehtas, Bar-Restorantit mbi kodrën e
Liqenit Artificial. Porositëm nga një gotë birrë me kikirikë.
-Si
është puna e refuzimit të dashurisë që më premtove të më tregoje në vazhdim të
rrëfimit të Butrintit?- e pyeta pa ardhur akoma gotat e birrës.
-Nuk
e paske harruar ,ë? mirë, ja po vazhdoj-tha ai.
Unë
isha pregatitur shpirtërisht dhe e dija se do të humbisja në rrëfimin e
historisë. Ai tregonte bukur, me pasion. Isha pregatitur edhe për këmbënguljen
e tij pëtr të më thënë: "Ka një lule me emrin tënd Margaritë. Mua me
pëlqen shumë..."
-Në
vazhdën e historisë që po të tregoja në Butrint-filloi Filipi- desha të
shtoja dicka edhe për refuzimin në dashuri, po edhe për lulet. Mirëpo nuk na
premtoi koha. Desha të rrëfeja që zemra e femrës, sido që të
ndodhë, është ku e ku sa më e dhimbëshme dhe e ndjeshme karshi zemrës gur të
ndonjë mashkulli. Të vazhdoj?
-Ç'pret
akoma?-ngulmova unë.
....Si e
bindi të vëllanë që ta mbante në kokë kurorën, Artemisa
vazhdoi bisedën më tej:
-Demek e ringjalle sorkadhen, o im vëlla zemërmirë! Të
lumtë! Nuk paska dale kot fjala “Bëmë baba të të ngjaj” Kështu veproi edhe
babai ynë kur ngjalli Adonisin.
-Nuk e di këtë ngjarje, motër e dashur, mund të ma tregosh deri sa
të mbrrijmë në shtëpi?
-Me gjith qejf.
Adonisi është Hyjni. Në gjuhën semite Adonis do të thotë zotëri. Ai kishte
një bukuri të jashtëzakonëshme. Të gjitha femrat sytë e mëndjen te ai djalë i
kishin. Ka qenë aq i bukur sa atë e dashuroi në menyrë të vecantë vetë
Afërdita, perëndesha e bukurisë, dashurisë dhe pjellorisë. Diku, matanë detit,
Afërditës i thonë Venera. Afërdita ishte shtënë kaq shumë pas Adonisit sa ditë
e natë ajo për atë mendonte. Pasioni për Adonisin e bëri Afërditën të zbriste
në Tokë e të merej me gjueti nëpër pyjet e Qipros. E ndiqte pas kudo ku ai
shkonte për gjueti. Një ditë asaj iu sos durimi. I doli përpara në një korie me
lisa dhe ia shfaqi dashurinë e pakufishme që kishte për të. Mirëpo Adonisi e
refuzoi. Asaj gati i ra pika prej dëshpërimit e hidhërimit. Por nuk hoqi dorë.
E ndiqte fshehtas, kur ai shkonte për gjueti. Adonisi, veç bukurisë së trupit,
kishte të bukur e melodioz edhe zërin. Kur ia merte ai këngës pyjeve e fushave,
zogjtë ndalnin cicërimën, kafshët e egra pushonin vrapin, peshqit kërcenin mbi
ujë, Afërditës i priteshin gjunjët, i ikte goja, syri lotin s’e pushonte, zemra
gati t’i ndalonte.. Sepse ajo e donte. Ai nuk e pranonte. Por edhe ky refuzues
i madh i dashurisë së një femre pati një fund jo të mirë që, po të mos e
ndihmonte babai ynë i gjithfuqishëm, Zeusi, Adonisi do të kishte pasoja
tragjike, do të ikte në botën tjetër në moshën fare të re. Sepse djalli është i
kudondodhur. Një derr i zi, me feçkën e madhe që e futëte nëpër gjirize e
plehrishte, nëpër llucat e ujrave të qelbura, as që shikonte bukurinë e
mahnitëshme të atij deli djali, as dëgjonte zërin e mrekullueshëm e melodioz
kur Adonisi këndonte. Me kokën poshtë e me noçkën e latyrisur me fëlliqësira,
derri i zi e sulmoi befasisht Adonisin dhe e çarvaliti me dhëmbët e
mëdhenj të syrit. E vrau. U dëshpëruan të gjithë. U dëshperua më
shumë Afërdita. Zemra e saj, si zemra e femrës, c'i do llafet?
-Pse, si është zemra e
femrës?-ndërhyra unë.
-Është qelibar, e
ndjeshme, nuk mban inate, s'para refuzon. Nuk e di se si është zemra jote Margartë,
unë po flas për Afërditën..
-Ku do të dalësh me
këtë që po thua?
-Asgjekundi, dua te
vazhdoj biseden-tha Filipi
- Jemi te biseda e
Artemisës me vëllain e saj Apollon. Ajo i tregoi Apollonit:
Afërdita u pikëllua aq shumë sa mallkoi fatin e saj që kishte qënë më i fortë
se zotërit! Shkoi te babai ynë, Zeusi,që është zoti suprem në gjithësi, u
ul në gjunjë para tij, qau dhe iu lut qe ta kthente në jetë të dashurin e saj
Adonis qoftë edhe për pak kohë. Kishte shpresë se ai do ta pranonte dashurinë e
saj të pakufishme. Babai ynë e dëgjoi dhe i sygjeroi Hadin-it, zotit të
botës së nëndheshme që ta lëshonte Adonisin nga mbretëria e
errësirës. Nuk e di se si e qysh, por di që babai ynë e ringjalli atë
djalë, siç ringjalle ti, vëllai im sorkadhen e bukur kuqalashe. U ringjall
Adonisi dhe atëhere natyra shpertheu në gëzim, toka u vesh me gjelbërim e lule,
u bë pranverë..
-Sa mirë, sa krenar ndjehem! – tha, duke buzëqeshur
Apolloni. Ai gati po e harronte ca nga ca hidhërimin e thellë që i shkaktoi
zhdukja e befasishme e të dashurës së tij, Dafina.
-Edhe unë jam krenare dyfish. Për babanë që shpëtoi Adonisin dhe
për ty që ringjalle sorkadhen. Artemisa nuk rreshtëte. Ajo fliste e fliste e
kënaqur që po ia largonte brengën Apollonit. Dhe, kështu, ec e fol, fol e ec
ata po i afroheshin shtëpisë ku i priste Lenoja, nëna e tyre e dashur dhe e
dhimbsur. Ajo ishte bërë merak për vonesën e fëmijëve të saj. Artemisa këtë
copë të shkurtër rruge, deri te shtëpia, nuk mund ta bënte në heshtje. Vazhdoi
bisedën me vëllanë e vet...
-Shumë mirë Filip. Po më duket koha fare e shkurtër dhe
kam frikë se do të mbarosh shpejt këtë histori që unë dua të jetë e
pambarimtë-ndërhyra unë tepër e kënaqur dhe buzagaz.
Filipi u ndje krenar e vuri buzën në gaz. Pushoi pak sikur donte
të mblidhte mendimet që unë ia "shpërndava" me
ndërhyrjen time dhe vijoi:
-Oh, sa mirë do të ishte por si çdo gjë në jetë, ka një
fillim po ka edhe një fund. Ngjarja që pason, për mua tregon se shpesh
njeriun e mer në qafë vetja e vet, mendjemadhësia, kapadaillëku..
-Nuk po të ku..
-S'ka nevojë të më kuptosh mua moj Margarita. Përfundimin
nxirre vetë.Thashë që Artemisa vazhdoi bisedën. Dëgjoje se si mendon ajo dhe
këtë ia thotë të vëllait:"Kur e keqja imponohet dhe vjen nga dikush,
atëhere perënditë dhe hyjnitë bëjnë përpjekje e të shpëtojnë siç bëtë ju të dy
për të shpëtuar dy shpirtra. Por, kur e keqja vjen nga vetvetja, nuk ka forcë
të jashtëme që ta ndalojë atë. Ke dëgjuar gjë për Narcisin?"
-Më ka zënë veshi diçka, më kujtohet turbullt ngjarja, se ma ka
mbështjellë napa e harresës e cila nuk më lejon të kujtoj qartë.
-Dëgjo, se tani do ta rifreskoj unë kujtesën o vëlla. Se, ne,
femrat fiksojmë më mirë në memorje gjërat, sidomos, ato që kanë të bëjnë me
dashurinë, me dëshira zemre. Narcisi, një djalë i ri, shumë i pashëm, tej mase
bukurosh u dashurua pas vetes së tij aq shumë sa çdo ditë shkonte ne pyll,
pranë një liqeni të vogël me ujë të pastër kristal e të kthjellët si
qielli pa re. Ai kishte sprapsur dashurinë e sinqertë të nimfës Eko e cila për
këtë shkak vdiq nga pikëllimi..
Narcisi, sic thashë, ishte djalosh i bukur tej mase por frikacak, mendjemadh e sedërmadh..Qëndronte buzë ujit e kënaqej duke parë pasqyrimin në ujë të fytyrës së vet. Kënaqej. Evitonte shokët e miqtë. Qeshte. Dhëmbët e bardhë si inxhi. Buzët si qershi në atë gojë të vogël, sytë e kulluar e të qartë xhampasqyre! Pasi shikonte veten në pasqyrën e ujit, ai kthehej i kënaqur në shtëpi. Të nesërmen, e njëjta gjë. Varovingot shtëpi-liqen e liqen-shtëpi u bënë ritual i përditshëm. Pasioni për ta parë e kënaqur me vetveten ishte kaq i madh sa ai nuk e mposhti dot. Dhe ky pasion iu bë gangrenë që e vdiq Narcisin. Njerzit e gjetën trupin e tij pa shpirt në vëndin ku ai shikonte veten në pasqyrën e ujit. Ca romakë thonë se Narcisi vdiq nga e pangrëna dhe nga etja për ujë. Aq shumë e kishte përpirë vetvetja sa ai harronte te hante e të pinte ujë. Të tjerë zëra thonë se ai vdiq nga dëshpërim, zhgënjimi e hidhërimi. Ne, grekët, dimë faktin se Narcisi vrau veten me thikë. Dikush tjetër thotë se ai duke parë veten në pasqyrën e ujit u mahnit sa u përkul aq shumë mbi liqen për ta kapur shëmbëlltyrën e vet sa u rrëzua atje dhe u mbyt.
Narcissus
(Caravaggio, 1590)
|
Narcisi, sic thashë, ishte djalosh i bukur tej mase por frikacak, mendjemadh e sedërmadh..Qëndronte buzë ujit e kënaqej duke parë pasqyrimin në ujë të fytyrës së vet. Kënaqej. Evitonte shokët e miqtë. Qeshte. Dhëmbët e bardhë si inxhi. Buzët si qershi në atë gojë të vogël, sytë e kulluar e të qartë xhampasqyre! Pasi shikonte veten në pasqyrën e ujit, ai kthehej i kënaqur në shtëpi. Të nesërmen, e njëjta gjë. Varovingot shtëpi-liqen e liqen-shtëpi u bënë ritual i përditshëm. Pasioni për ta parë e kënaqur me vetveten ishte kaq i madh sa ai nuk e mposhti dot. Dhe ky pasion iu bë gangrenë që e vdiq Narcisin. Njerzit e gjetën trupin e tij pa shpirt në vëndin ku ai shikonte veten në pasqyrën e ujit. Ca romakë thonë se Narcisi vdiq nga e pangrëna dhe nga etja për ujë. Aq shumë e kishte përpirë vetvetja sa ai harronte te hante e të pinte ujë. Të tjerë zëra thonë se ai vdiq nga dëshpërim, zhgënjimi e hidhërimi. Ne, grekët, dimë faktin se Narcisi vrau veten me thikë. Dikush tjetër thotë se ai duke parë veten në pasqyrën e ujit u mahnit sa u përkul aq shumë mbi liqen për ta kapur shëmbëlltyrën e vet sa u rrëzua atje dhe u mbyt.
Atje ku vdiq bandilli bukurosh, pikërisht në atë vend, mbiu një
lule aromëmirë, me gjashtë petale me ngjyrë të verdhë e të bardhë që mori
emrin Narcis. Ngjarja e Dafinës tënde, o vëlla, që u përpi nga e ëma Gjea, i
afrohet ngjarjes së Narcisit sepse atje ku u zhduk Dhafnia, mbiu pema,
Dafina. Atje ku vdiq Narcisi, mbiu lulja me emrin Narcis. Po kjo ngjarje me
Narcisin, o vëllai im i dashur tregon se ku të con mendjemadhësia dhe
egoizmi i sëmurë...
-Sa ves I keq-nderhyra une.- Edhe ne ne Shqiperi kur mallkojme
ndonje njeri themi:"Te hyfte vetja ne qejf'
-Po, po -miratoi Filipi.- Vetlavderimin, mburrjen,dukjen me
kakaperllek te njeriut edhe gjetke, ne vende te tjera me te medha e perbuzin.
Presidenti Amerikan Benxhiamin Frenkloinmi ka thene ne kohen e tij: "He
who falls in love with himself will have no rivals'" qe do te thote se
kush bie ne dashuri me veten nuk ka rivale..
*
* *
Ishin rrëmbyer aq shumë nga këto rrëfime, motër e vëlla, sa nuk e
vunë re që ishin futur në oborrin e shtëpisë. Përpara u doli nëna Leno me
krahët hapur. I përqafoi krijesat e saj të dashura. Ajo përqëndroi sytë te
Apolloni me kokën plot me gjethe të jeshilta dhe pyeti:
-Ç’e ke këtë kurorë që të paska hijeshur kaq shumë kokën o biri
im?
-Jam vetlauruar për përpjekjet që kam bërë për të triumfuar në
dashuri, moj nënocka ime e shtrenjtë. Por gjithëçka më shkoi huq. Nuk e mora
dot atë që desha-u përgjigj Apolloni që në çast rrëmbeu Lenon në krahët e tij
muskulozë. E puthi t’ëmën në të dy faqet dhe e ngriti lart, sipër kokës së tij.
-More, bir, - tha nëna akoma në krahët e djalit të saj, - këto
degë lëshuakan një aromë të mirë, të këndëshme. Të këput dy gjethe e t’i përdor
në gjellën që kam në zjarr?
-Merri nënë, merri.
Gjella me gjethet e dafinës i dha kuzhinës një aromë të këndëshme
që nuk ishte nuhatur ndonjëherë tjetër më parë.
-Kjo bimë fisnike qënka e bekuar edhe për gatim, - foli Lenua.
-Po, nënë, është e vërtetë. Ajo bimë, dafina zbukuron vendin ku
rritet, mjekon plagë, aromatizon ushqimin, - u përgjigj Artemisa. Shumë njerëz
do ta quajnë Laurus Nobilis këtë bimë fisnike qe hyn në punë kudo..
* * *
…Magaritës iu kujtuan
të gjitha këto atë të dielën e parë të prillit në vitin 1994. Sapo i kishte
kujtuar Filipi lulen me emrin Margaritë! Ajo kujtoi fjalët e tij dhjetë vjet më
pare:“E di ti se ka një lule me emrin tënd, Margaritë?”Asaj iu varën dy pika
loti poshtë qerpikëve të syve të saj të bukur dhe rrëshqitën faqeve deri në
mjekër. Por ajo ngushëlloi veten: Në fund të fundit, nuk kishte shumë faj që
nuk u martua me Filipin. Ai ishte treguar i padurueshëm. Ajo nuk e kishte
refuzuar. I kishte thënë vetëm këto fjalë:“Jo, jo. Kaq shpejt? Ne nuk njihemi
mirë me njëri, tjetrin!” A mund të quhen këto fjalë refuzim? Jo. Përkundrazi.
Janë miratim.Tani veç mallit është e kotë çdo gjë. Mbi të kaluar s’ka forcë
asnjeri që të veprojë…
Fund
No comments:
Post a Comment